وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

نظام سلامت، پیشرو اجرای آمایش در آموزش عالی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشوربا اشاره به دستاوردهای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، گفت: با ادامه اجرای این برنامه ها اثرات آن در حوزه ارائه خدمات اشکار خواهد شد.
 
به گزارش وبدا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که روز گذشته برگزار شد، گفت: آموزش عالی بحث مهمی است و در حوزه سلامت اهمیت این بحث بیشتر است چرا که همزمان با آموزش و پژوهش مسئولیت ارائه خدمات را هم برعهده داریم.
وی افزود: خوشبختانه در حوزه آموزش عالی سلامت قدم هایی برداشته شده که اگر این قدمها استوار شود می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
دکتر لاریجانی با اشاره به مصوبه آمایش سرزمینی و اینکه کشور پهناوری مثل ایران باید به صورت آمایشی اداره شود گفت: این مصوبه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاهها ابلاغ شده و با تلاش تمامی مدیران در دانشگاهها، حوزه علوم پزشکی پیشروترین حوزه آموزش عالی در اجرای آمایش سرزمینی است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ماموریت گرایی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نهادینه شده گفت: بحث پاسخگویی به نیازهای جامعه توسط دانشگاهها در دست پیگیری است و امیدواریم با اختیاراتی که به دانشگاهها داده شده و با برنامه برآورد نیروی انسانی که در دست اجرا است نیروی انسانی حوزه سلامت برمبنای نیازهای کشور تربیت شود.
وی افزود: با مباحثی که امروز در این نشست مطرح خواهد شد مناطق آمایشی در بحث برآورد نیازهای خود به نیروی انسانی بیشتر مشارکت خواهند کرد و برمبنای این محاسبات توافق هایی با مناطق آمایشی صورت خواهد کرفت.
دکتر لاریجانی به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه یک سند آینده نگارانه به آموزش عالی است و نگاه کلی به آموزش دارد و انتظار داریم دانشگاهها هم با همین رویکرد به حوزه آموزش در راستای ارتقای این حوزه گام بردارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: در وزارت بهداشت موضوع تحول با حمایت های وزیر بهداشت در تمامی حوزه ها پیش رفته و در حوزه آموزش هم قدم های استواری در این زمینه برداشته شده است.
وی افزود: آمارها نشان می دهد که حدود 60 درصد اعضای هیات علمی در برنامه تحول آموزش درگیر هستند و با بررسی هایی که به عمل آمده بحث تحول در مناطق آمایشی به خوبی پیش می رود.
دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دستاوردهای خوبی داشته اظهار داشت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی راه اندازی شده و تعداد زیادی پروژه‌های راهبردی آموزشی دانشگاه ها در این مرکز مصوب شده است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش پزشک خانواده راه اندازی شده و برنامه آموزشی پزشکی عمومی بازنگری شده است و اینها همه در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه بوده و در آینده جزو مسائل جاری حوزه آموزش خواهد بود.
معاون آموزشی وزارت بهداشد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مجازی مستقر شده و برنامه های متنوعی را اجرا می کند، تاکید کرد: دانشگاه ها می توانند از این بستر برای ارائه دروس خود به صورت مجازی استفاده کنند.
وی اظهار داشت: مرکز آموزش مهارتی راه اندازی شده که می تواند نیازهای جامعه را با دوره های کوتاه مدت مرتفع نماید.
دکتر لاریجانی با عنوان اینکه مرکز سنجش کاملا بازبینی شده و این مسیر مستمر است اظهار داشت: مراکز سنجش در مناطق آمایشی راه اندازی شده و بسیاری از آزمون ها الکترونیک شده و باعث شده مقدار زیادی صرفه جویی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: علیرغم همه چالش های که در دانشگاه ها داشتیم ۴ تا ۵ هزار نفر عضو هیات علمی وارد دانشگاه ها شده و در مجموع می توان گفت مجموعه آموزش عالی سلامت قدم های خوبی را برداشته و این مسیر با همکاری دانشگاه ها باید ادامه یابد و دانشگاه ها باید به سمتی حرکت کنند که تطبیق بیشتری با دانشگاه های نسل جدید داشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های تحول در دانشگاهها، گفت: با بررسی تمام تحولات دنیا و تجارب کشورمان برنامه پزشکی عمومی بازنگری شد و این برنامه باید در دانشگاه ها اجرایی شود تا اثرات آن در نظام سلامت ظاهر شود.
دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه آموزش عالی سلامت باید باتوجه به نقشه توسعه نیروی انسانی که امروز بحث می شود گسترش یابد، اظهار داشت: لازم است دانشگاهها در راستای گسترش بسترهای آموزش مجازی تلاش کنند چرا که این بسترها می تواند در ارائه خدمات مثل تله مدیسین هم استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه اعتباربخشی یک نیاز ضروری برای دانشگاه ها و موسسات ما است اظهار داشت: اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی برای اولین بار بعد از انقلاب انجام شد و تمام دانشگاه ها و بیمارستان ها اعتبار بخشی شدند. الان دانشگاه ها باید چالش هایی که در اعتبار بخشی رصد شده ارتقا دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه ها الگوی آموزش بین المللی را دارند و جا دارد با این نقشه ارتباطات بین المللی خود را ساماندهی کنند.
وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم‌ با همکاری سازمان های ذیربط مثل سازمان برنامه تسهیلات و زیرساخت های آموزش را گسترش دهیم و دانشگاهها با استمرار برنامه های تحول در زمینه ارتقای حوزه آموزش گام بردارند./223

نسخه چاپي ارسال به دوست

دوشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٧ - ٠٨:٥٥ / شماره خبر: ١٨٢٥٩٦ / تعداد نمايش: 189

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج