وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رئیس سامانه بهداشت 190 خبر داد:

کشف و معدوم سازی بیش از 20 تن مواد غذایی فاسد، تاربخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف

در آذرماه سال جاری، مردم ضمن تماسهای تلفنی با سامانه بهداشت 190 و ثبت شکایات متعدد از برخی اماکن مسکونی، خواستار جلوگیری از فعالیت های غیر مجاز و غیر بهداشتی در این اماکن شدند.

به گزارش وبدا، مهندس محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت 190 ضمن بیان این مطلب افزود : از عمده تخلفات بهداشتی که در برخی اماکن مسکونی انجام می گیرد می توان به بسته بندی، تهیه و توزیع غیر مجاز مواد غذایی از قبیل سبزی خرد شده، انواع ترشی جات، استفاده از بسته بندی های غیر مجاز و غیر بهداشتی برای انواع مواد غذایی، تهیه مواد غذایی در شرایط نامناسب و محیط غیر بهداشتی بدون داشتن جواز و کارت معاینه معتبر بهداشتی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب به انهار عمومی،نگهداری دام و طیور در منزل مسکونی در داخل شهرها اشاره کرد.

مهندس آقازاده با اشاره به تماسهای مردمی با سامانه 190 گفت : شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با 14 درصد، نانوایی ها 11 درصد و اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا با 10 درصد در صدر اخبار آذرماه این سامانه بودند. در این میان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی با 12 درصد، ایران 11 درصد و مشهد 10 درصد از کل اخبار و شکایات سامانه را به خود اختصاص دادند. بیشترین مورد شکایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با 9 درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب 6 درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر 5 درصد بود.

وی افزود: کل تماس های برقرار شده با سامانه بهداشت 190 در آذر ماه سال جاری، 19951 تماس بوده که از این تعداد، 6688 خبر و شکایت در سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماسها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره شده است که جنسیت تماس گیرندگان نیز 72 درصد آقایان و 28 درصد خانمها بوده اند.
رئیس سامانه بهداشت 190 گفت : از اخبار و شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار 20054 کیلوگرم منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده گردید که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فراورده های گوشتی و پروتئینی، انواع لبنیات و غیره بوده است.

مهندس آقازاده افزود : از دیگر اقدامات قانونی، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت جهت رفع نواقص غیر بحرانی ( 14 درصد) و مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی ( 14 درصد) بوده است.

آقازاده اظهار داشت : میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجی های تلفنی به عمل آمده، 95 درصد بوده است.

وی در پایان گفت :سامانه بهداشت 190 به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شکایت های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای می باشد و هموطنان عزیز می توانند از اقصی نقاط کشور از طریق شماره تلفن 190 با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح نمایند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود./216/201

نسخه چاپي ارسال به دوست

سه شنبه ٢٦ دی ١٣٩٦ - ١٠:١٩ / شماره خبر: ١٧١٦١٦ / تعداد نمايش: 1103

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج