وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت:

فعالیت فیزیکی مناسب، ضامن سلامت مادران باردار است


رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: تحقيقات نشان داده است که تنها کمتر از 25 درصد زنان باردار به طور منظم ورزش مي‌كنند و 40 تا60 درصد زنان در دوران بارداری کاملاً غیر فعال هستند .
به گزارش وبدا، دکتر فرحناز ترکستانی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران و شعار اولین روز این هفته که به فعالیت فیزیکی مناسب زنان تاکید دارد، ضمن بیان این مطلب گفت: در طول دوران بارداری، بدن یک زن دستخوش یکسری تغییرات گسترده می شود که اغلب برای سازگاری او با بارداری ضروری هستند. این تغییرات که عمدتا شامل تغییرات فیزیکی و هورمونی است، به تدریج در طی نه ماه رخ می دهند و در این مسیر بدن را برای عملکرد نهایی که خروج جنین است آماده می کنند. بافت اسکلتی، عضلانی، سيستم قلبي عروقي، میزان حجم خون، وزن بدن و حتي وضعیت استقرار بدن تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرند.

وی گفت: هر چند که این تغییرات ضروری هستند، اما گاهی می توانند عوارضی را ایجاد کنند که تحمل آنها سخت و یا ناگوار است، به خصوص در سبک زندگی امروز مردم دنیا به دلیل کم تحرکی، چاقی، تغذیه نامناسب و استرس زياد، ميزان سازگاری بدن مادر با شرایط بارداری کاهش یافته و در نتيجه امروزه ما با افزایش شیوع مشکلاتی نظیر چاقي و اضافه وزن بیش از حد در بارداری، دیابت بارداری، فشارخون بارداری (پره اکلامپسی) و آمبولی مواجه شده ايم كه بعضي از اين عوارض مي‌تواند سلامت مادر را تا حدي تحت تاثير قرار دهد كه منجر به بروز عوارض غير قابل بازگشت و جبران ناپذير شود.

دکتر ترکستانی خاطرنشان کرد: فعالیت فیزیکی و ورزش یکی از روشهای اثبات شده برای تحمل و تطبیق با این تغییرات است. با این حال که نقش ورزش در پیشگیری و کنترل عوارض مهم و نگران کننده ای نظیر دیابت بارداری، اضافه وزن بیش از حد و فشارخون بارداری (پره اکلامپسی) و نیز مشکلات شایعتر و عمومی تر نظیر دردهای نواحی مختلف بدن، اختلالات خواب، گرفتگي ساق پا، يبوست و تنگي نفس مسجل شده است، اما متاسفانه نگرش منفی مردم و حتی ارائه دهندگان خدمت نسبت به تحرک در دوران بارداری، مانع از کاربرد ورزش برای حفظ و ارتقای سلامت دوران بارداری و زایمان شده است. به طوری که متاسفانه تحقيقات در سایرکشورها نشان داده است که تنها کمتر از 25 درصد زنان باردار به طور منظم ورزش مي‌كنند و 40 تا60 درصد زنان در دوران بارداری کاملاً غیر فعال مي‌ مانند. این در حالی است که معمولا درصد بسیار کمی از مادران نیازمند کاهش حرکت هستند.

وی ادامه داد: در یک بارداری کم خطر، ورزش های هوازی منظم، به آمادگی جسمانی، عملکرد قلبی تنفسی، بهبود سلامت روانی و کاهش خطر بروز بیماریهای مربوط به کم تحرکی منجر می شود، به همین دلیل زنان باید تشویق شوند تا حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنند (حداقل نیم ساعت ورزش در 5 روز از هفته) و تمرینات هوازی و قدرتی انجام دهند.

رییس اداره مادران وزارت بهداشت گفت: از فوايد ورزش در دوران بارداري می توان به بهبود سلامت روان بارداري و پيشگيري از افسردگي پس از زايمان، کاهش بدخوابي يا بي خوابي، درد پشت، گرفتگي ساق پا، يبوست و تنگي نفس، پيشگيري از اضافه وزن بيش از حد لزوم و كنترل و يا پيشگيري از ديابت دوران بارداري، پيشگيري از پره اكلامپسي با بهبود گردش خون و تنظيم فشار خون، تقويت عضلات شكم و لگن، افزايش ميزان انرژي و آمادگی براي زايمان، سیر مطلوب زایمانی، بهبود سريع تر بلافاصله بعد از زايمان و برگشت سريع به تناسب اندام و وزن قبل بارداري و شيردهي موفق و ايجاد تماس فيزيكي سريع بين مادر و نوزاد اشاره کرد. /207

نسخه چاپي ارسال به دوست

سه شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٦ - ٠٩:٠١ / شماره خبر: ١٦٧٣٤٥ / تعداد نمايش: 528

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج