وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اهم اقدامات چهار ساله وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی اعلام شد؛

افزایش 55 درصدی اعضای هیات علمی / افزایش 72 درصدی قطبهای علمی / شاخص نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان سير صعودي داشته است


تعداد كل دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از سال تحصيلي93-1392 تا 95-1394 روند افزايشي داشته است، بطوريكه از 171 هزار و 22 نفر در سال تحصيلي 92-1391 به 189 هزار و 967 نفر در سال تحصيلي 95-1394رسيده است.

به گزارش وبدا، در دولت یازدهم ظرفیت کلی پذیرش دانشجو افزایش 11.1 درصدی داشته است همچنین ظرفیت پذیرش دانشجويان تحصيلات تكميلي نیز سير صعودي داشته به طوري كه در آغاز دولت يازدهم از سال تحصیلی 93-92 تا سال 95-94، حدود 20.3 درصد افزایش پیدا کرده است.

براساس اعلام معاونت آموزشی ظرفیت مقطع کاردانی از سال تحصيلي93-1392 تا سال 95-1394، حدود 9.1% کاهش یافته است و به دنبال آن ظرفیت مقطع کارشناسی(پيوسته و ناپيوسته) افزایش یافته است بطوریکه در سال تحصيلي 95-1394، حدود 44 درصد از کل دانشجویان(83365 دانشجو ) در این مقطع تحصیل می کنند.

در مورد شاخص نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان ، این شاخص نيز سير صعودي داشته است و از 21.4 درصد در سال تحصيلي93-1392 به 23.2 درصد در سال تحصيلي 95-94 رسيده است. بهبود اين شاخص در راستاي بند ب ماده 16 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مي باشد و در دولت يازدهم 8.31 درصد افزايش داشته است.

شاخص سهم دانشجویان پزشكي و دكتري( پزشكي عمومي و دكتري تخصصی، فوق تخصصی) از کل دانشجویان علوم پزشكي از 38.8 درصد در سال تحصيلي93-1392 به 42.5درصد در سال تحصیلی95-94 رسیده است.
اين شاخص در دولت يازدهم 3.7 درصد افزايش داشته است.

براساس این گزارش، تعداد اعضای هیات علمی از سال 1387 تا 1394 افزایش پیدا کرده و رشدی معادل 55 درصدی داشته است. در سال 94 تعداد اعضای هیات علمی به 16863 رسيده است. اين شاخص در دولت يازدهم 26.19درصد افزايش داشته است و شاخص نسبت استاد به دانشجو نیز از 10.3 در سال 90-89 به 10.7 در سال تحصيلي 95-94رسیده است.


براساس اعلام معاونت آموزشی قطب های علمی نیز از سال 1389 لغايت 1394 رشد 72 درصدی داشته است .

قطبهای علمی، مجموعه اي حقيقي يا مجازي از برجسته ترين اعضاي هيئت علمي و همكاران غیرهیات علمی با امکانات و تواناییهای برجسته و متمایز و توان علمی بالا در یک زمینه علمی ـ تخصصی در علوم پزشكي و رشته هاي وابسته است که به فعالیت در عرصه آموزش، پژوهش و نيز ارايه خدمات بهداشتي- درماني در زمینه تخصصی ذیربط مشغول است. مهم ترين ويژگي قطب علمي، توليد علم و نوآوري، ارتباط با صنعت و تولید ثروت و دستیابی به کیفیت برتر(مرجعیت) علمی و آموزشي در سطح ملي، منطقه اي يا بين المللي و پاسخگويي به نيازهاي اساسي كشور و منطقه، در ارتباط با علوم پزشکی و در راستاي تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله و نقشة جامع علمي كشور خواهد بود.

براساس اعلام معاونت آموزشی در مورد انجمن های فعال علمی از سال 1389 لغایت 1394 توسعه انجمن های علمی نیز رشدی معادل 12 درصدی داشته است. در دولت يازدهم انجمن ها معادل 4.5 درصد رشد داشته اند.
براساس این گزارش تاسیس دانشگاه / دانشکده ، مجتمع آموزش عالی سلامت نیز به شرح زیر بوده است:

نسخه چاپي ارسال به دوست

يکشنبه ٥ شهريور ١٣٩٦ - ٠٩:٥٣ / شماره خبر: ١٦٥٣٢٧ / تعداد نمايش: 520

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج