وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

توجه به اخلاق حرفه‌ای در برنامه تحول نظام سلامت/اعتباربخشی ملی دانشگاه و بیمارستان‌های آموزشی از بسته‌های مهم طرح تحول و نوآوری

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: گام چهارم برنامه تحول نظام سلامت، تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است، در این راستا بسته‌های تحول شامل 12 بسته برای اجرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است؛ از سویی دیگر با تعیین مناطق ده‌گانه آمایشی در کشور و سپردن ماموریت‌های مشترک و ویژه به آنها تلاش شده است تا تحول نظام آموزش پزشکی به بهترین شکل انجام شود و ایران به مرجعیت پزشکی گذشته بر گردد؛ این طرح از سال گذشته در سراسر کشور اجرایی شده و هر بسته در حال برطرف کردن مجموعه‌ای از معضلات پیشین آموزش علوم پزشکی است، علاوه بر آموزش مجازی و ارزیابی صلاحیت بالینی، اخلاق حرفه‌ای یکی از این بسته‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش وبدا ، دکتر نسرین روزبهانی، با اشاره به اهمیت اخلاق حرفه‌ای افزود: در چند سال گذشته به نظر می‌آمد انتظارات در خصوص نحوه برخورد فارغ التحصیلان با مردم در رشته‌های مختلف اعم از علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی به طور کامل برآورده نمی شود، ولی در برنامه تحول به این مهم توجه ویژه‌ای شده است.

وی اظهار داشت: کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود علاوه بر کسب دانش لازم، باید شیوه برخورد حرفه‌ای با مردم جهت ارائه بهترین خدمات را نیز دارا باشد، در این راستا هم دروس اخلاق حرفه‌ای را پر رنگ‌تر کرده‌ایم و هم کارگاه‌های آموزشی و همایش‌‌های مختلف برای اساتید، کارکنان، دانشجویان و سایر دست اندرکاران سلامت برگزار کرده و خواهیم کرد تا ارتباط برقرار کردن فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی با مردم و مددجویان به صورت قدرتمند و بهترین حالت ممکن شکل بگیرد.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: یکی از مباحث دیگر در طرح تحول و نوآوری، آموزش پاسخگو و عدالت‌محور نامیده می‌شود، به این معنا که قرار است دانشجویانی را فارغ‌التحصیل کنیم که نیازهای جامعه را برطرف کنند، در این رابطه لازم است هم تعداد دانشجویان پذیرش شده متناسب با نیازهای جامعه باشد و هم آموزشی که به دانشجویان داده می‌شود نیازهای امروز جامعه ما را برطرف کند یعنی آنها از مشکلات روز جامعه خود اطلاعات کافی داشته و پاسخگو باشند، در ضمن در تمامی کشور نیروی متخصص و کارآمد وجود داشته باشد.

 

اعتباربخشی ملی دانشگاه و بیمارستان‌های آموزشی از بسته‌های مهم طرح تحول و نوآوری

 

وی با تاکید بر اینکه دانشجو باید یاد بگیرد که الزاماً نباید از دولت انتظار اشتغال داشته باشد، ادامه داد: در دانشگاه نسل سوم و کارآفرین (بسته دیگر طرح تحول در آموزش) به دانشجویان آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا بعد از فارغ‌التحصیل شدن قادر باشند برای خود و دیگران شغل تعریف کنند، متکی به دولت نباشند و خود در عرصه علوم پزشکی از کارآفرینان باشند؛ دانشجویان نسل سوم کارآفرین، فن‌آفرین و نوآور هستند و با هم‌افزایی دانش، ثروت و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند مسیر توسعه را بپیمایند.

دکتر روزبهانی اظهار داشت: اعتباربخشی ملی دانشگاه و همچنین بیمارستان‌های آموزشی از بسته‌های پراهمیت طرح تحول و نوآوری به شمار می‌رود، در این رابطه سعی می‌شود بیمارستان‌ها و دانشگاه از نظر برخورداری از استانداردهای لازم مورد ارزیابی قرار گیرند که در نهایت به ارتقاء کیفی این مراکز منجر می‌شود.

وی در رابطه با نحوه نظارت بر عملکرد اساتید و تغییر ساعات آموزشی، گفت: گاهی اوقات در بحث آموزش بالینی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود ممکن است استثنائا جابجایی برنامه آموزشی به دلیل شرایط بالینی در بیمارستان اتفاق بیفتد.

 جابجایی در کلاس های درس اتفاقی همیشگی نیست

 

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: در حوزه بالینی آموزش عملی بر بالین بیمار انجام می‌شود و گاهی بر اثر شرایط خاصِ بیمار ممکن است جابجایی خاص و استثنایی  در ساعت کلاس صورت بگیرد، اما حتماً به دانشجو اطلاع داده شده و جایگزین آن برنامه دیگری وجود دارد که زمان آن اعلام می‌شود، این اتفاق همیشگی نبوده و الزاماً برای همه نیست.

وی بیان کرد: ارزشیابی‌ اساتید علاوه بر دانشجویان توسط همکاران و مدیر گروه‌های آموزشی نیز انجام می‌شود؛ همچنین در معاونت آموزشی یک تیم پایش وجود دارد که ارزیابی اساتید را بر عهده دارند، اگر استادی نمره ارزشیابی را کسب نکند اجازه ارتقا به او داده نمی‌شود تا زمانی که رضایت و شرایط لازم را احراز کند.

دکتر روزبهانی ادامه داد: یک کمیته مشورتی نیز در سطح دانشگاه وجود دارد که نماینده تمام دانشکده‌ها و گروه‌هاست، در این کمیته گزارشات از زیرمجموعه‌ها مطرح می‌شود و در معاونت آموزشی مورد بررسی و اقدامات لازم قرار می‌گیرد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اراک مقام 16 را بین نزدیک به 50 دانشگاه در سطح کشور کسب کرده، همچنین در مقایسه با سال گذشته یک پله ترقی داشته است از این رو نسبت به بسیاری از دانشگاه‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با مدیریتی که صورت می‌گیرد سعی می‌شود کمبود فضاهای آموزشی بر کیفیت آموزش هیچ تاثیر سوئی نداشته باشد، هر چند اگر کمبودها را برطرف کنیم، مطمئناً بسیار بهتر می‌توانیم به این هدف دست یابیم.

وی اضافه کرد: آمار قبولی در این دانشگاه نسبت به کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است، برآیند نظرات و ارزشیابی در مورد اساتید در خصوص پوشش سرفصل‌ها نشان می‌دهد که وضعیت مطلوب است، علاوه بر این سوالات امتحانی را اساتیدی از کل دانشگاه‌ها در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش طرح می‌کنند و اگر کیفیت آموزش مطلوب نبود یا سرفصل‌های آموزشی پوشش داده نمی‌شدند، قبولی در مقاطع بالاتر ممکن نبود.

دکتر روزبهانی در خصوص ادعای کم‌سوادی که از سوی دانشجویان غیرپزشکی مطرح شده نیز گفت: اغلب فعالیت‌های مراکز بهداشتی و درمانی در سطح شهر توسط دانشجویان در کنار همکاران و پرسنل دیگر انجام می‌شود، مسلما اگر دانشجویان توانایی کار را نداشته باشند امکان پوشش کارهای عملیاتی را در این سطح نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در مورد بیمارستان‌ها نیز وضع به همین منوال است، گفت: پزشک، پرستار و ماما مستقیماً با بیمار سروکار دارند و هنگام فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه باید در آزمون صلاحیت بالینی شرکت کنند، سوالات در سطح کشوری طراحی می‌شوند و از امتحانات فیلمبرداری می‌شود و مورد ارزیابی توسط وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در مورد رشته مامایی و پرستاری نیز وضع همین گونه است و تا وقتی از فرد آزمون نهایی عملی و تئوری گرفته نشود، اجازه فارغ‌التحصیل شدن و ورود به بازار کار را نخواهد داشت؛ در رشته‌های پایه آزمون نهایی برگزار نمی‌شود چرا که قرار نیست آنها مستقیماً با بیماران سر و کار داشته باشند، آنها معمولاً برای کار در مقاطع آزمایشگاهی یا در مقاطع بالاتر برای تولید علم تربیت می‌شوند، با این حال قبولی این دانشجویان در مقاطع بالاتر نیز نشان دهنده آموزش‌های مطلوب ارائه شده است.

نسخه چاپي ارسال به دوست

سه شنبه ٢٥ آبان ١٣٩٥ - ١٠:٠٣ / شماره خبر: ١٥٣٨٧٩ / تعداد نمايش: 1731

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج